Utkaná medicína - textílie a vzory Shipibo
Designy a umění Shipibo, známé jako Kené, vyjadřují energetickou matrici protkanou celým stvořením. Inspirováno přírodou a pozorováním prostředí má nejen kořeny v šamanistických vizích, ale co je důležitější, v hlubokém spojení s ekosystémem, ve kterém jsou kmeny Shipibo-Conibo usazeny. Kené jako takový není jen umělecký styl, ale je přítomen především v rostlinách a zvířatech v povodí Amazonky.
Kené nepochází od lidí, k lidem ho přinesla sama příroda. Obecná shoda v kmeni Shipibo-Conibo je, že jim Kené představili staří Inkové, kteří je získali pozorováním přírody a naučili se z její moudrosti.
Naše chápání vzorů a kódů Shipibo může být stále roztříštěné a vyžaduje hlubší pochopení spojení, které tito lidé dosáhli a pěstovali po generace s matkou přírodou.
V posledních generacích se Kené dostal do velmi symbiotického vztahu s léčivými rostlinami. Symboly posvátných rostlin, Ayahuasca, Chakruna, Noya Rao a Mapacho jsou velmi časté motivy v umění Shipibo. Zajímavým faktem je, že tyto motivy, vzory, reprezentace podobné labyrintu jsou údajně vidět během obřadů Ayahuascy nejen lidmi, kteří jsou původem z těchto oblastí, ale také cizinci, kteří nikdy neviděli umění Shipibo a neinteragovali s ním před svým zasvěcením do Ayahuascy. Je velmi těžké říci, kdy přesně k tomuto spojení designu Shipibo a Ayahuascy došlo, ale Shipibo tvrdí, že to začalo v dávných dobách prostřednictvím tradice ayahuasca a teprve nedávno bylo znovu zahájeno.
Textilie jsou oceňovány a obdivovány po celém světě pro svou estetickou, smyslnou a funkční hodnotu. Přesto mají pro jeden peruánský kmen další hodnotu; sloužící jako nástroj terapeutického léčení a spojení s přírodním světem.
Shipibo, žijící v malých komunitách podél řeky Ucayali, jsou jednou z největších peruánských domorodých skupin. Shipibo, především řemeslníci, lovci a rybáři, vyjadřují své tradice prostřednictvím svého šamanského náboženství a vizionářského umění, zejména charakteristických vzorů namalovaných na jejich oděvech, keramice a textiliích.
Léčivé písně nebo icaros přenášené prostřednictvím místních curanderos - rostlinných šamanů a léčitelů - překládají ženy Shipibo do barevných geometrických tapisérií, přičemž každá píseň a odpovídající vzor ztělesňují energii konkrétní amazonské rostliny. Návrhy jsou tkanou vizualizací písně každé rostliny, která téměř slouží jako hudební partitura.
Předpokládá se, že vzory Shipibo léčí fyzické, mentální, emocionální a duchovní nemoci, přičemž každý design nese svůj vlastní význam. O některých se říká, že přinášejí moudrost nebo ochranu; jiné přitahují hojnost. Tkaniny se nosí jako sukně, umisťují se na stoly nebo postele, zavěšují se na stěny nebo se používají při obřadech.
Textilie Shipibo, převážně geometrické povahy, obsahují hady, rostliny a kříže jako běžné motivy, které odrážejí kulturu a kosmologii kmene. Tradiční vzory byly kresleny přírodními barvami bobulí na ručně tkanou bavlnu, barvené do červenohněda pomocí pigmentů z mahagonové kůry. Dnes je látka stále častěji tkaná strojově a vzory jsou vyšívány do pestrobarevných přízí.
Geometrické vzory se nazývají quene nebo kené , doslova "symboly etnické identity". Ve skutečnosti byli vždy symbolem identity Shipibo-Konibo , čímž se odlišovali od jiných domorodých skupin.
Ústředním designovým symbolem pro většinu návrhů Shipibo-Conibo je kosmický had, velká anakonda, zvaná Ronin. Toto mytologické vesmírné stvoření je kmenem považováno za zdroj všech návrhů a říká se, že ve své kůži kombinuje všechny myslitelné vzory. Během obřadů ayahuascy je velmi běžné zažít vize hadů proudících tělem a kolem něj. Lidé Shipibo vysvětlují, že tímto způsobem hadi čistí negativní energii a čistí stav bytí.
Text převzat a přeložen z: selvedge.com a pangeanpath.com